čtvrtek 3. září 2015

RC (Ell): Povídky

povidky_3DNázev: Povídky

Autor: Antoine de Saint Exupéry

Počet stran:
218

Série: -

Díl v sérii: -

Nakladatelství: Omega

Rok vydání: 2015

Jednoho z nejvýznamnějších francouzských spisovatelů a humanistů dvacátého století Antoine de Saint-Exupéryho znají naši čtenáři především díky neobyčejné knize Malý princ. Poetické poselství příběhu o setkání chlapce s realitou strohého světa má platnost i kouzlo, které prověřil čas: Malý princ se pro mnohé z nás stal součástí duše. Ale spojovat Exupéryho pouze s jedním dílem by bylo nespravedlivé. Do světové literatury se zapsal i příběhy, ve kterých dokonale skloubil zkušenosti z dobrodružného života pilota, víru v nesmrtelnost lidství tváří v tvář válce a postřehy o dokonalosti a slabostech člověka. S trojicí jeho nejzajímavějších povídek se nyní můžeme seznámit díky edici Omega

Planet B612
Snad každý knihomol zná legendární knihu Malý Princ, která uchvátila celý svět svou moudrostí. Další díla autora už ale tak známá nejsou. Díky tomuto souboru se seznámíte s jeho třemi nejznámějšími povídkami: Dopis rukojmímu, Noční let a Válečný pilot. Láká vás chvíli vidět svět očima zkušeného letce? Ano? Tak to jsou Povídky pro vás to pravé ořechové!

Hlavním hrdinou dvou povídek je sám Antoine de Saint Exupéry, ve třetí se sice postava jmenuje jinak, ale pořád jsem ho v ní viděla. Nebo spíš vše vidíme jeho očima. Vidí lidskou pomíjivost; usmívá se nad naivností lidí; vrtí hlavou nad povrchností lidí, kteří zavírají oči nad blížící se válkou. Smutní nad samotou emigrantů. Cítí s mnoha lidmi a snaží se vám sdělit mnoho svých názorů. Věci, o kterých píše, mnohokrát zažil a to knize dodává na autentičnosti.

Lisboa
První a zároveň nejkratší povídkou v knize je Dopis rukojmímu. Antoine popisuje svému příteli (příjemce dopisu), kterému hrozí nebezpečí nejen proto, že je Francouz, ale hlavně díky svému židovskému vyznání. Na několika stránkách mu vysvětluje důležitost přátelství, úsměvů nebo rodiny. Zároveň poukazuje na povrchnost mnoha lidí, na zavírání očí před důležitými věcmi. Píše třeba i o naivitě Lisabonu.
 
"Když jsem v prosinci ve čtyřicátém roce projížděl Portugalskem na cestě do Spojených států, připadal mi Lisabon jako zářící, a přece smutný ráj. Hovořilo se tam tehdy mnoho o hrozící invazi a Portugalsko se křečovitě upínalo k iluzi svého štěstí."

 Druhá povídka nese jméno Noční let. Je to jediná povídka, ve které není hlavní postavou Antoine. Hrdinou je ale také letec a proto mi Saint-Exupéryho připomíná. Povídka mě až tolik nenadchla, protože byla jako jediná psaná v er-formě, kterou úplně nemusím. Na rozdíl od Dopisu rukojmímu má tato povídka děj, ačkoli zajímavé myšlenky vás také neminou.

Mojí asi nejoblíbenější povídkou je třetí jménem Válečný pilot. Je nejobsáhlejší - má 120 stran - a vypráví jí Antoine. Jeho patnáctileté já je hrdinou příběhu, v níž se francouzští muži stávají letci a vojáky na sebevražedných misích. Obsahem je hlavně válka a přátelství. Nechci toho moc prozradit, abych vám nezkazila četbu.

Always aim higher ""To uvidíme po válce."
A poručík Gavoille mi odpověděl:
"Snad si, pane kapitáne, nenamlouváte, že budete po válce ještě na živu?" Gavoille nežertoval."
 
Myslím, že Antoine de Saint-Exupery se nás snaží přimět k zamyšlení. Celá kniha - každá věta - je nabyta podněty k zamyšlení, myšlenkami nebo paradoxy. Nejvíc asi první povídka - Dopis rukojmímu.
 
Knihy jsem se bála, je to moje asi první kniha klasické světové literatury. A opravdu bylo těžší se knihou prokousat, dnešní knihy zvládnu přečíst za odpoledne, ale Povídkami jsem se prokousávala 2 týdny (s přestávkami). Musím říct, že to stálo za to. V každé větě je znát, že Antoine by nejen skvělý letec, ale i spisovatel. Kdybych přečetla i třeba jen tu nejkratší povídku, tak by mi kniha dala víc, než řada jiných knížek.
 
True love.
Knihu doporučuju jako dárek třeba prarodičům, nebo rodičům. Všem, kteří mají v oblibě historickou literaturu se povídky budou taky líbit. Nad knihou se ale musí zamyslet asi každý. Pro mě bylo čtení téhle knihy zajímavou zkušeností a zážitkem. Občas se mi sice zdálo, že se nám toho auto snaží sdělit až moc, ale tolik to nevadí.
 
7/10
Za recenzní výtisk moc děkuju nakladatelství Omega.
Knihu můžete zakoupit zde.

1 komentář: