neděle 27. září 2015

RC (Ell): Řekni lituji

Obrázek Řekni litujiNázev: Řekni lituji

Autor: Michael Robotham

Série: -

Díl v sérii: -

Počet stran: 488

Nakladatelství: MOBA

Rok vydání: 2015

Anotace: Jedné letní nedělní noci se ve vesnici Bingham nedaleko Oxfordu ztratí dvě nejlepší patnáctileté kamarádky Piper Hadleyová a Natasha McBainová. Mnohadenní televizní přímý přenos z pátrání po nich upoutá celý národ. Dívky se ale nepodaří najít. O tři roky později, v průběhu nejhorší sněhové vichřice za posledních sto let, dojde k brutální vraždě manželského páru bydlícího na farmě, kde kdysi se svými rodiči žila i Natasha McBainová. A pod ledem zamrzlého jezera je po sněhové bouři nalezeno tělo mladé bosé ženy.
Policie zadrží duševně narušeného mladíka, který slyší hlasy a tvrdí, že té noci viděl v bouři dívku, kterou pronásledoval sněhulák. Klinický psycholog a tvůrce zločineckých profilů pro policii Joseph O’Loughlin je přesvědčený, že dívky, které zmizely před třemi lety, stále žijí. Přesvědčuje policii, že je třeba obnovit vyšetřování, ale čím víc se blíží pravdě, tím nebezpečnější celá situace začíná být. Mysl jeho protivníka je chladnokrevná, rafinovaná a zvrácená.

Thrillery čtu jednou za čas, spíš málo než hodně. Nevadí mi, ale můj oblíbený žánr to není. Ovšem tahle kniha je úplně jiné kafe, při čtení jsem se cítila být v kůži Josepha O´Loughlina, který případ vyšetřoval. Jednoduše mě kniha pohltila a já si její čtení užívala víc než čtení svého běžného čtiva. Řekni lituju je syrový thriller, při kterém se budete bát a přemýšlet o únosci. Necelých 500 stránek knihy vám uteče jako voda a zamilujete si. Jako já!

Tradičně začnu postavami. V celé knize se potuluje mnoho policistů s různými jmény, třeba sympaťák Drsňák nebo vrchní inspektor Drury. Mezi vedlejší postavy bych zařadila i Victorii Naparstekovou, psychiatričkou jednoho podezřelého.
Tím podezřelým je podivný a psychicky narušený kluk jménem Augie Shaw. Mnoho lidí ho obviňuje z mnoha věcí - on ale neví, co se kolem něj děje. Je to zvláštní postava, která vás upoutá.
Gotham Illustration by: @karinamignoni Karina Mignoni | via TumblrJeště o trochu zajímavější je ale profesor Joseph O´Loughlin se svou geniální pozorovací schopností. Opět sympaťák, který trpí Parkinsonem a má dvě dcery. S jejich matkou je rozvedený a proto si občas zaflirtuje s pohlednou a svobodnou Victorií Naparstekovou. Už jsem zmiňovala pozorovací schopnost, kterou má opravdu brilantní. Za ani ne den dokázal zjistit o případu tolik věcí, co 20 detektivů za dva týdny.
Poslední hlavní postavou je dívka a právě díky ní je kniha originální. Je to jedna z Binghamských holek a jmenuje se Piper Hadleyová. Je to jedna z unesených dívek, polovina případu, který se řeší po celou knihu. Seznamujeme se s ní pomocí jejích deníkových zápisů. Některé sepisuje na papír a některé píše jen v hlavě. Vždycky to byla trochu uťáplá, sportovně založená holka, které byly šminky a móda vždy cizí. Měla jsem ji moc ráda a všechno jsem prožívala s ní.

Náplní knihy je řešení dávno zastrčeného případu Binghamských holek, Tash a Piper, které jednoho nedělního rána zmizely. Unesl je někdo nebo utekly z domova? Pro mnohé už uzavřený případ s tím, že utekly z domova. Případ se ovšem znovu otevírá ve chvíli, kdy někdo zabije postarší manželský pár a v jezeře se najde zmrzlá mrtvá dívka. Tash McBainová.
Profesor Joseph O´Loughlin je právě na cestě se svou starší dcerou Charlie do Oxfordu na přednášku. Netuší, že ho ale nakonec bude čekat jeden z nejsložitějších případů. Navíc je kniha protkaná již zmíněným deníkem Piper, díky které vidíme případ i z pohledu oběti.
- new is good
Kniha byla skvěle vymyšlená, na konci jsem musela uznat, že naprosto všechno do sebe dokonale pasovalo. Možná byl Joseph někdy až příliš geniální, ale mě to čtení nijak nezkazilo. Michael Robotham píše vážně čtivě, realisticky a místy i děsivě. Jedno z mála mínusů, ale je to, že konec měl v porovnání s předchozím dějem až moc rychlý průběh a přišlo mi to zbytečně useknuté. Můžu vám garantovat, že poslední řádek vás dostane - vlastně celá kniha. Nikdy se nestane to, co čekáte a ačkoli můžete únosce typovat, tak neuhodnete. Pokud tedy nejste ještě o chlup geniálnější než Joseph O´Loughlin :)

Komu bych knihu doporučila? Určitě čtenářům 13+, protože pro mladší to bude až moc brutální v některých momentech. Kniha bude rozhodně bavit jak kluky (a muže :D), tak holky a ženy. Pohlídala bych si preferenci žánrů, protože ženě, která hltá pouze 50 odstínů šedi (bez urážky), to radost moc neudělá. Když si najdete člověka, kterému thrillery a krimiromány nevadí, tak máte vyhráno a rozhodně bych se nebála mu knihu podarovat. Mně se kniha líbila, ale thrillery úplně můj nejoblíbenější žánr nejsou a konec byl až moc uspěchaný. Přesto je to dobrá kniha, která stojí za přečtení!
-
8,5/10 
Moc děkuju e-shopu Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu za dobrou cenu si můžete pořídit zde.

www.knihcentrum.cz
 Ell

2 komentáře:

  1. Páni to je napínavý děj, až mě z toho mrazí, mám takové knihy ráda, ale zásadně je nečtu před spaním...

    OdpovědětVymazat